پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 182976
متوسط حقوق کارگران چقدر است؟
تاریخ انتشار : 1394/06/28 08:02:45
نمایش : 1287
با مشخص شدن نظر دولت براي افزايش ۱۰ درصدي حقوق کارمندان در سال آينده، به زودي اين پيشنهاد براي افزايش دستمزد سال ۹۵ کارگران هم مطرح و به شوراي عالي کار مي‌رود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، درآمد و معيشت از موضوعات مهمي است که همواره ذهن اقشار کم درآمد جامعه را با خود درگير کرده و بسياري از افراد از اين جهت در تنگنا قرار دارند. مسئولان جامعه کارگري مي گويند در حال حاضر دريافتي بيشتر کارگران در هر ماه در حدود يک ميليون تومان است.

سال‌هاي متمادي است که نمايندگان کارگران مي گويند زندگي براي جامعه کم درآمد و پُرچمعيت کارگري دشوار شده و آنها از پس تامين هزينه هاي زندگي خود بر نمي آيند. از سوي ديگر، کارفرمايان نيز معتقدند به دليل افزايش هزينه هاي توليد و اداره بنگاه ها، توان پرداخت بالاتر از شرايط فعلي را ندارند.

پيشنهاد جديد مزدي دولت

دولت در اين بين به عنوان شريک اجتماعي کارگران و کارفرمايان نيز دستکم در يک دهه اخير هيچگونه کمکي براي حمايت از معيشت خانوارهاي کارگري نداشته و تنها به عنوان تصميم گير و دستور دهنده در نشست‌هاي تعيين دستمزد شوراي عالي کار حاضر مي شود.

در روزهاي گذشته سخنگوي دولت از پيشنهاد افزايش ۱۰ درصدي حقوق کارمندان در سال ۹۵ از طريق لايحه بودجه خبر داده است. نمايندگان کارگران مي گويند دولت هر ساله براي برقراري نوعي توازن در افزليش حقوق‌هاي کارگران و کارمندان، چنين پيشنهادهايي را از طريق نمايندگان خود به شوراي عالي کار مي آورد.

رحمت الله پورموسي در گفتگو با مهر با بيان اينکه حداقل دستمزدهاي فعلي تنها يک سوم هزينه هاي زندگي کارگران را تامين مي کند، گفت: در واحدهايي که مصوبه شوراي عالي کار را رعايت کنند، دريافتي هاي کارگران مي تواند هزينه ۱۰ روز اول ماه را تامين کند و افراد براي مابقي ماه، بايد اقدامات ديگري را انجام دهند.

دبيرکل کانون عالي شوراهاي اسلامي کار کشور بيان داشت: در حال حاضر بسياري از کارگاه ها قراردادهاي کاري خود را تمديد نمي کنند و از اين رو، شمار زيادي از کارگران پس از يکسال کار، مجبور به جستجوي جديد براي يافتن شغل مي شوند.

حقوق فعلي يک سوم هزينه‌ها است

پورموسي ادامه داد: دولت بايد براي جلوگيري از افزايش نرخ بيکاري هزينه کند و شرايطي در اقتصاد فراهم شود که اشتغال زايي داشته باشيم. در حال حاضر، درصدي از شاغلان به صورت دوشيفته و سه شيفته کار مي کنند که اگر مسئله تامين معيشت و دريافتي ها ترميم شود، جا براي بيکاران زيادي باز مي شود.

اين مقام مسئول کارگري کشور افزود: پس بخشي از مشکلات بازار کار اين است که افراد براي تامين معيشت مجبور مي شوند بيش از يک فرصت شغلي را اشغال کنند که بهبود وضعيت حقوق و دستمزدها مي تواند در اين زمينه يک راهکار باشد.

وي تاکيد کرد: از سويي استاندارد کار روزانه در ايران ۸ ساعت است و بيشتر از اين باعث افت بهره وري افراد خواهد شد. فردي که بيش از ۸ ساعت در روز کار مي کند، ديگر بهره ور نيست و در اين شرايط ضريب حوادث ناشي از کار بالا مي رود.

دبيرکل کانون عالي شوراهاي اسلامي کار کشور بيان داشت: کار زياد علاه بر بالا بُردن خطر حوادث ناشي از کار براي افراد، آسيب‌هاي اجتماعي نيز به همراه دارد. افراد ديگر در اختيار خانواده ها نيستند و مشکلاتي در اين بخش به وجود مي آيد.

پورموسي خاطرنشان کرد: دولت بايد واقعيات زندگي کارگران و شاغلان را ببيند و اينگونه نشود که در شوراي عالي کار به جاي بررسي مسائل واقعي معيشتي کارگران، برخي مصلحت انديشي‌ها و پايين آمدن نرخ تورم مطرح و دوباره بر شکاف بين هزينه و درآمد کارگران افزوده شود.


مرجع : خبرگزاري مهر
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html